Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Διατροφής
 
Αρχική TreePathΤο Βήμα του ΕκπαιδευτικούTreePathΕκπαιδευτικό Πρόγραμμα Διατροφής
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΟ  ΔΗΜΟΤΙΚΟ
ΤΙΤΛΟΣ: « ΜΑΣ ΑΡΕΣΟΥΝ ΤΑ ΦΡΟΥΤΑ, ΤΑ ΛΑΧΑΝΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΟΣΠΡΙΑ;»
 
 
 
ΣΚΟΠΟΣ
Οι εκπαιδευόμενοι μαθητές κατανοούν και εφαρμόζουν τις γνώσεις, για ένα υγιεινό τρόπο ζωής στην προσωπική τους ζωή, συνδέουν τη σωστή διατροφή (φρούτα, λαχανικά και όσπρια) με τη σωματική,  πνευματική και την ακαδημαϊκή τους επιτυχία και τέλος, μαθαίνουν να εφαρμόζουν στην πράξη τα δικαιώματά τους (αγωγή καταναλωτή).
 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1/ Ο εκπαιδευτικός δίνει στα παιδιά ένα ερωτηματολόγιο για τις διατροφικές τους συνήθειες. Αφού το συμπληρώσουν, τους μιλά για τη μεσογειακή διατροφή, δίνοντάς τους την πυραμίδα της μεσογειακής δίαιτας. Τα παιδιά  συζητούν τυχόν απορίες τους.
2/ Κάθε μαθητής, φτιάχνει την  «ατομική πυραμίδα  εβδομαδιαίας διατροφής», με βάση το  συμπληρωμένο ερωτηματολόγιό του. Μετά, συγκρίνουν και τις δύο πυραμίδες.
3/ Τα παιδιά χωρίζονται, σε ομάδες και προσπαθούν να εντοπίσουν τις διαφορές ανάμεσα στις ατομικές τους πυραμίδες και σε αυτή της μεσογειακής διατροφής. Κάθε ομάδα παρουσιάζει τα αποτελέσματά της. Συζητούν μαζί τα λάθη στην καθημερινή τους διατροφή στο σπίτι, στο σχολικό διάλειμμα, στο ολοήμερο σχολείο.
4/ Τα παιδιά συγκεντρώνουν πληροφορίες από περιοδικά, εφημερίδες, βιβλία. Τις κολλούν στις φωτογραφίες με τις ομάδες τροφών και φτιάχνουν κολάζ. Εστιάζουν στη χρησιμότητα των φρούτων, των λαχανικών και των οσπρίων στην καθημερινή διατροφή τους.
5/ Τα παιδιά συζητούν τα αίτια που πιστεύουν ότι προκαλούν τις «κακές διατροφικές συνήθειες» και τις επιπτώσεις τους στην υγεία τους. Συνειδητοποιούν ότι η παράλειψη κανονικών γευμάτων και τα «πλαστικά φαγητά» βοηθούν στην ανάπτυξη και τη διατήρηση ανθυγιεινών διατροφικών συνηθειών. Κατόπιν, φτιάχνουν ένα κολάζ με τις υγιεινές τροφές και ένα άλλο με τις ανθυγιεινές τροφές (γαριδάκια, γλυκά, αναψυκτικά, πατατάκια…). Συζήτηση.
6/ Σύνδεση με το μάθημα της  Αισθητικής  Αγωγής
Ο εκπαιδευτικός εξηγεί τα πέντε χρώματα στη διατροφή μας και ζητάει από τους μαθητές να προτείνουν φρούτα, λαχανικά και όσπρια, για κάθε χρώμα. Τα παιδιά ζωγραφίζουν αυτό που αγαπούν να τρώνε περισσότερο. Φτιάχνουν το «Δεκάλογο των φρούτων, λαχανικών και οσπρίων» και τον πλαστικοποιούν ως δώρο για τη μητέρα τους και τους άλλους δασκάλους του σχολείου.
7/ Σύνδεση με το μάθημα της Μελέτης  Περιβάλλοντος- Φυσικής
Τα παιδιά φέρνουν φακές, φασόλια, ρεβίθια και σπόρους λαχανικών ή φρούτων. Τα φυτεύουν σε γλαστρούλες, έχοντας την απόλυτη ευθύνη για τη φροντίδα και το μεγάλωμά τους. Συζητούν για τις ευεργετικές επιδράσεις του ήλιου, του αέρα και του νερού στην ανάπτυξη των φυτών  και την προστασία του περιβάλλοντος.
8/ Σύνδεση με το μάθημα των Μαθηματικών
Τα παιδιά κόβουν εικόνες με όσπρια, φρούτα και λαχανικά και μετρώντας, τις ταξινομούν στη σωστή ομάδα. Παίζουν με τους αριθμούς από  το 1-20. Ανεβαίνουν 2-2 ή 5-5 μέχρι το 20. Κάνουν προσθέσεις και αφαιρέσεις με βάση τις αριθμημένες εικόνες τους (Α΄, Β΄, Γ΄ Τάξη). Συνθέτουν και αναλύουν   προβλήματα με φρούτα,  λαχανικά και όσπρια που αγοράζουν στη λαχαναγορά ή στο super-market (βάρος, κιλά, γραφήματα κλπ. για τους μεγαλύτερους μαθητές).
9/ Σύνδεση με το μάθημα της  Γλώσσας
Τα παιδιά φτιάχνουν βιβλίο με υγιεινές και παραδοσιακές συνταγές με φρούτα, λαχανικά και  όσπρια. Συνθέτουν σταυρόλεξα, βρίσκουν παροιμίες, γλωσσοδέτες και αινίγματα με το ίδιο θέμα, που επίσης καταγράφουν στο βιβλίο τους. Διαβάζουν μικρές ιστορίες, γράφουν μικρά ποιήματα, γράφουν το δικό τους θεατρικό έργο με θέμα: «Στη Φρουτοχώρα με φίλους τα Λαχανικά και τα Όσπρια». Παίζουν το «Παιχνίδι των γνώσεων» όπου ο μαθητής ανάλογα με την κάρτα που κρατά, ασκείται στην προφορική έκφραση όσων έχει μάθει για τα φρούτα, λαχανικά και τα όσπρια.
10/ Σύνδεση με το μάθημα της  Ιστορίας
Τα παιδιά βρίσκουν πληροφορίες για τις διατροφικές συνήθειες των αρχαίων Ελλήνων και συνειδητοποιούν τη διαχρονικότητα σε πολλές τροφές των αρχαίων και σύγχρονων Ελλήνων. Διαπιστώνουν το είδος των τροφών που υπάρχουν σήμερα αλλά όχι και τότε, τα είδη των λαχανικών, οσπρίων και φρούτων που αγαπούσαν οι Έλληνες από την αρχαιότητα ως σήμερα.
11/ Σύνδεση με το μάθημα  των Θρησκευτικών και της Γεωγραφίας
Τα παιδιά αναζητούν και δείχνουν στον παγκόσμιο γεωγραφικό χάρτη χώρες ή λαούς που λόγω θρησκευτικών πεποιθήσεων απαγορεύεται να γευθούν κάποιες τροφές. Συνειδητοποιούν τη διαφορετικότητα των λαών, μαθαίνουν να τη σέβονται και να την αποδέχονται. Οι «διαφορετικοί» μαθητές, μιλούν για τις διατροφικές τους συνήθειες, τα ήθη ή έθιμα, σε ένα σχολείο που δεν τους περιθωριοποιεί κοινωνικά λόγω της διαφορετικής εθνικής, γλωσσικής, πολιτισμικής και οικονομικής καταγωγής ή των διαφορετικών χαρακτηριστικών εμφάνισης (Διαπολιτισμική  Εκπαίδευση).
12/ Σύνδεση με το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής
Τα παιδιά παίζουν θέατρο ή κουκλοθέατρο με αφορμή το παραμύθι της Σοφίας Μαντούβαλου «Μια φορά ήταν η Κολοτούμπα». Έτσι, αποκτούν τη δυνατότητα της ελεύθερης καλλιτεχνικής τους έκφρασης.
13/ Σύνδεση με το μάθημα της Μουσικής και Γυμναστικής
 Τα παιδιά ακούνε ελληνικά παραδοσιακά τραγούδια, όπως: τα «Μήλο μου κόκκινο», «Κοντούλα λεμονιά», «Λεμονάκι μυρωδάτο», «Ο χορός των μπιζελιών» (Λιλιπούπολη) που μαθαίνουν και να χορεύουν.
14/ Διοργάνωση της «Φρουτοεβδομάδας» με έπαθλο για την σχολική τάξη που όλα τα παιδιά θα φέρουν από ένα φρούτο.
15/ Επίσκεψη στη φρουταγορά  ή στη λαχαναγορά της γειτονιάς.
 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
1.ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
 
 
 
Πηγή:http://www.arosis.gr/gr/Content
 
2. ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
 «ΟΙ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ  ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ  ΑΝΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ»
 
                                    (Κυκλώνω  ένα κάθε φορά)        
Ποιο από τα παρακάτω γεύματα τρώτε καθημερινά;
Πρωινό
Μεσημεριανό
Βραδινό
Ενδιάμεσα
2.Πόσα γεύματα τρώτε την ημέρα;
0
1
2-4
5-7
Περισσότερα από 8     
3.Πόσα γεύματα τρώτε σε fast food, σε εστιατόρια  την  εβδομάδα;
0
1
2-4
5-7
Περισσότερα από 8
4.Πόσες φορές τη βδομάδα τρώτε «πλαστικό» φαγητό απ’ έξω;
0
1
2-4
5-7
Περισσότερα από 8
5. Τι τρώτε όταν παραμένετε στο ολοήμερο;
Σπιτικό φαγητό
Τρόφιμα του κυλικείου
6.Συνήθως τι αγοράζετε από το κυλικείο του σχολείου;
Σοκολάτες     0 1 2 3 4 5 6 7
Γαριδάκια     0 1 2 3 4 5 6 7
Πατατάκια    0 1 2 3 4 5 6 7
Τοστ               0 1 2 3 4 5 6 7
Τυρόπιτες      0 1 2 3 4 5 6 7
Τυρόπιτες      0 1 2 3 4 5 6 7
 με ζαμπόν    
Φρούτα         0 1 2 3 4 5 6 7
Γιαούρτι        0 1 2 3 4 5 6 7
Αναψυκτικά 0 1 2 3 4 5 6 7
7.Πόσες φορές τρώτε την εβδομάδα τα παρακάτω;
Γαλακτομικά                  0 1 2 3 4 5 6 7
Γάλα                                0 1 2 3 4 5 6 7
Κρέας  κόκκινο              0 1 2 3 4 5 6 7
Κοτόπουλο                      0 1 2 3 4 5 6 7
Γαλοπούλα                      0 1 2 3 4 5 6 7
Ψάρι                                0 1 2 3 4 5 6 7
Ζυμαρικά                        0 1 2 3 4 5 6 7
Όσπρια                            0 1 2 3 4 5 6 7
Λαδερά                            0 1 2 3 4 5 6 7
Λαχανικά                        0 1 2 3 4 5 6 7
Φρούτα                           0 1 2 3 4 5 6 7
Ψωμί                               0 1 2 3 4 5 6 7
Γλυκά                              0 1 2 3 4 5 6 7
Αναψυκτικά                   0 1 2 3 4 5 6 7
Πατάτες τηγανητές        0 1 2 3 4 5 6 7
Αλλαντικά                      0 1 2 3 4 5 6 7
Σαλάτες                           0 1 2 3 4 5 6 7
8. Προσέχετε τη συσκευασία του προϊόντος που τρώτε;
Λίγο  
Πολύ
9. Προσέχετε την «ημερομηνία λήξης» του προϊόντος;
Λίγο
Πολύ